loader image

Automobilių nuomos ir išperkamosios nuomos apmokestinimo pokyčiai nuo 2025 m.

Neatkreipus dėmesio į naujuosius mokestinius pakeitimus, Jūsų įmonė gali netikėtai prarasti galimybę nurašyti iki 70% automobilių nuomos sąnaudų. Ar esate pasiruošę?

Nuo 2025 m. galioja reikšmingi Pelno mokesčio įstatymo (PMĮ) pakeitimai, kurie iš esmės keičia automobilių nuomos ir išperkamosios nuomos apmokestinimo taisykles Lietuvoje. Šie pakeitimai, susieti su automobilių CO2 emisija, veikia tiek nuomotojų, tiek nuomininkų finansinę apskaitą ir mokestinę naštą.

Kodėl įvedami šie pakeitimai?

Naujieji PMĮ pakeitimai atspindi bendrą Europos Sąjungos kryptį mažinti transporto sektoriaus taršą ir skatinti ekologiškesnių transporto priemonių naudojimą. Lietuva, įgyvendindama Europos žaliojo kurso įsipareigojimus, įveda mokestines paskatas, orientuotas į mažos taršos transporto priemonių naudojimą versle.

Kaip naujasis PMĮ 30-2 straipsnis realiai veikia Jūsų verslą?

Automobilių nuomotojams: geroji naujiena

Jei Jūsų pagrindinis verslas – automobilių nuoma, galite lengviau atsikvėpti. Įmonėms, kurių automobiliai naudojami išskirtinai nuomos veiklai, netaikomi nusidėvėjimo sąnaudų apribojimai. Tai reiškia, kad galite ir toliau 100% automobilių nusidėvėjimo priskirti leidžiamiems atskaitymams – nepriklausomai nuo CO2 emisijos lygio.

„Lengvųjų automobilių įsigijimo ir nuomos išlaidos, išskyrus atvejus, kai šie naudojami tik nuomos veiklai vykdyti, vairavimo mokymo paslaugoms ar transporto paslaugoms teikti.” – PMĮ 17 str. 2 d. 14 punktas

Automobilius nuomojantiems verslams: pasiruoškite pokyčiams

Jei Jūsų įmonė nuomojasi automobilius veiklai vykdyti, nuo 2025 m. Jums taikomi griežti apribojimai. Jūsų galimybė nurašyti nuomos sąnaudas kaip leidžiamus atskaitymus tiesiogiai priklauso nuo nuomojamo automobilio CO2 emisijos kiekio.

CO2 emisijos ribos ir leidžiamų atskaitymų santykis

Štai išsami lentelė, parodanti, kiek automobilių įsigijimo kainos galite priskirti leidžiamiems atskaitymams, priklausomai nuo CO2 emisijos:

CO2 emisija

Maksimali leidžiamų atskaitymų suma

≤ 0 g/km (elektromobiliai)

iki 75 000 EUR

≤ 130 g/km

iki 50 000 EUR

131–200 g/km

iki 25 000 EUR

> 200 g/km

iki 10 000 EUR

Šaltinis: PMĮ 30-2 straipsnis, galiojantis nuo 2025 m. 

Kaip apskaičiuoti maksimalias leidžiamas nuomos atskaitymų sąnaudas?

Skaičiavimo formulė:

Maksimali mėnesio nuomos suma =

Leidžiamų atskaitymų riba / Nusidėvėjimo normatyvas (metais) / 12 mėn.

 Nusidėvėjimo normatyvai pagal automobilių amžių:

  • Nauji automobiliai (0-5 metai): 6 metų normatyvas (arba 4 metai, jei automobilis naudojamas trumpalaikei nuomai, vairavimo mokymui ar transporto paslaugoms teikti) 
  • Senesni automobiliai (> 6 metai): 10 metų normatyvas 

Praktiniai skaičiavimo pavyzdžiai:

1 pavyzdys: Naujas elektromobilis

CO2 emisija: 0 g/km

Automobilio kaina: 80 000 EUR

Leidžiamų atskaitymų riba: 75 000 EUR 1

Nusidėvėjimo normatyvas: 6 metai 4

Maksimali mėnesio suma: 75 000 EUR / 6 metai / 12 mėn. = 1041,67 EUR/mėn.

 

2 pavyzdys: 4 metų dyzelinis automobilis

CO2 emisija: 155 g/km (patenka į 131–200 g/km kategoriją)

Leidžiamų atskaitymų riba: 25 000 EUR 1

Nusidėvėjimo normatyvas: 6 metai 4

Maksimali mėnesio suma: 25 000 EUR / 6 metai / 12 mėn. = 347,22 EUR/mėn.

 

3 pavyzdys: 8 metų benzininis automobilis

CO2 emisija: 99 g/km

Leidžiamų atskaitymų riba: 50 000 EUR 1

Nusidėvėjimo normatyvas: 10 metų 4

Maksimali mėnesio suma: 50 000 EUR / 10 metų / 12 mėn. = 416,67 EUR/mėn.

Išperkamoji nuoma vs. veiklos nuoma: esminis skirtumas

Išperkamoji nuoma (lizingas)

Kai įmonė perka automobilį lizingu ir iš karto perparduoda jį klientui išperkamosios nuomos pagrindu:

  • Įmonė nepatiria nusidėvėjimo sąnaudų
  • Įmonė skaičiuoja tik palūkanų pajamas
  • PMĮ 30-2 pakeitimas nuomotojo neveikia tiesiogiai
  • Pirkėjui/nuomininkui taikomi visi CO2 apribojimai 

Veiklos nuoma

Kai įmonė įsigyja automobilį, įtraukia jį į ilgalaikį turtą ir nuomoja klientams:

  • Nuomotojui netaikomi apribojimai, jei automobilis naudojamas išskirtinai nuomos veiklai 1
  • Nuomininkui taikomi visi CO2 apribojimai 
  • Nuomininkas gali priskirti leidžiamiems atskaitymams tik dalį nuomos sąnaudų, priklausomai nuo CO2 emisijos 

DUK: dažniausiai kylantys klausimai

K: Ar apribojimai taikomi iki 2025 m. sudarytoms nuomos sutartims?

A: Ne, apribojimai taikomi tik nuo 2025 m. sausio 1 d. įsigytiems ar išnuomotiems lengviesiems automobiliams. Tačiau, jei ilgalaikės nuomos sutartys, sudarytos iki 2025 m., yra pratęsiamos po šios datos, nuomininkams (juridiniams asmenims) apskaičiuojant apmokestinamąjį pelną už 2025 metus ir vėlesnius mokestinius laikotarpius, bus taikomas papildomas nuomos išlaidų atskaitymo ribojimas.

K: Ar turiu žinoti automobilio įsigijimo kainą, jei jį nuomojuosi iš fizinio asmens?

A: Ne, skaičiuojant maksimalias leidžiamų atskaitymų sumas pagal CO2 emisiją, automobilio faktinė pirkimo kaina nesvarbi – svarbi tik jo CO2 emisija.

K: Ar automobilio amžius turi įtakos maksimaliai leidžiamai atskaityti sumai?

A: Taip, automobilio amžius lemia taikomą nusidėvėjimo normatyvą, kas tiesiogiai veikia maksimalią mėnesinę leidžiamų atskaitymų sumą.

K: Ką daryti, jei automobilio registracijos liudijime nėra nurodyto CO2 kiekio?

A: Tokiu atveju reikia kreiptis į „Regitra” dėl informacijos atnaujinimo arba gauti oficialų gamintojo dokumentą, patvirtinantį automobilio CO2 emisiją.

Pokyčių poveikis skirtingiems verslo sektoriams

Logistikos ir prekybos įmonės

Įmonės, turinčios didelį automobilių parką prekių pristatymui, patiria reikšmingą leidžiamų atskaitymų sumažėjimą. Rekomenduojama peržiūrėti automobilių parką ir apsvarstyti perėjimą prie mažesnės taršos automobilių.

 Paslaugų įmonės

Konsultacines ar IT paslaugas teikiančios įmonės, kurių darbuotojai naudoja nuomojamus automobilius klientų vizitams, turėtų įvertinti, ar verta išlaikyti didelės taršos automobilius, jei didžioji dalis nuomos sąnaudų nebebus priskiriama leidžiamiems atskaitymams.

 Statybos ir gamybos sektorius

Šiuose sektoriuose dažnai naudojami galingesni automobiliai su didesne CO2 emisija, todėl pakeitimai turi didžiausią neigiamą poveikį. Verta apsvarstyti mišraus automobilių parko formavimą, kur įmanoma pakeičiant didelės taršos automobilius ekologiškesniais.

 

Naujieji PMĮ pakeitimai žymi aiškų posūkį link žalesnės ekonomikos skatinimo per mokestines priemones. Įmonėms, kurios proaktyviai prisitaiko prie šių pokyčių, tai gali tapti ne tik iššūkiu, bet ir galimybe optimizuoti savo transporto parką bei sumažinti bendrą veiklos aplinkosauginį pėdsaką.

 Rekomenduojame:

  • Nedelsiant atlikti esamo automobilių parko CO2 emisijos įvertinimą
  • Apskaičiuoti potencialų finansinį poveikį Jūsų verslui
  • Sukurti strateginį planą palaipsniui pereiti prie mažesnės taršos automobilių
  • Konsultuotis su mokesčių specialistais dėl optimalaus perėjimo prie naujųjų taisyklių

Atminkite – tie, kurie prie pokyčių prisitaiko anksčiausiai, paprastai įgyja didžiausią konkurencinį pranašumą. Ar Jūsų verslas pasiruošęs?

Pastaba: Šis straipsnis parengtas informaciniais tikslais ir neturėtų būti laikomas teisine ar mokestine konsultacija. Visuomet rekomenduojame konsultuotis su mokesčių specialistais dėl Jūsų konkrečios situacijos.